RICHARD DAWKINS - "THE ANCESTOR'S TALE" DEN NOTLAR

Evrimcilerin, hayatta kalan iki (veya daha fazla) soyu karşılaştırarak bir ortak atanın yerini "kestirdikleri" söylenebilir.

TEZ İNCELEMESİ: “ÖRGÜTLERDE MOTİVASYON VE İŞ YAŞAM KALİTESİ: BİR KAMU KURULUSUNDAKİ YÖNETİCİ PERSONELİN MOTİVASYON SEVİYELERİNİN TESPİT EDİLEREK İŞ YASAM KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA ”

BİRİNCİ BÖLÜM

TEZİN KÜNYESİ 


1.1.  TEZİN BAŞLIĞI

Örgütlerde Motivasyon ve İş Yaşam Kalitesi: Bir Kamu Kurulusundaki Yönetici Personelin Motivasyon Seviyelerinin Tespit Edilerek İş Yasam Kalitesinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma – DOKTORA TEZİ 

1.2.  TEZİ HAZIRLAYAN

Dursun ÇİÇEK 

1.3.  TEZİN YAPILDIĞI ÜNİVERSİTE VE YILI

T.C. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı - 2005 

1.4.  TEZ DANIŞMANI

Prof. Dr. Hüseyin ÖZGEN

  


İKİNCİ BÖLÜM

TEZİN İÇERİK YÖNÜNDEN İNCELENMESİ

  

2.1.  PROBLEM

Motivasyon ve iş yaşam kalitesinin, insan kaynakları yönetimindeki öneminin ortaya konması ve bir kamu kurumundaki motivasyon düzeyi ile iş yaşam kalitesinin geliştirilmesi yoluyla iş veriminin yükseltilmesine yönelik çözüm önerileri geliştirmek bu çalışmanın problemidir.

 

2.2.  ARAŞTIRMANIN AMACI

Bu çalışmanın amacı; örgütlerde gerek çalışan personel olarak, gerek tüketici ve müşteri olarak ve gerekse örgütlerin yönetim ve gelişiminde temel unsur olan insan kaynaklarının bütün gücü ile örgütsel amaçlara yönelik olarak faaliyet göstermesi için alınması gereken moral ve motivasyon tedbirleri ile iş yaşam koşullarının geliştirilmesine gayret gösteren her seviyedeki yöneticiye; bilgi ve uygulama yönünden yeterli olabilecek bir belge ve çözüm önerileri sunmaktır. Örgütlerde moral ve motivasyon ile iş yaşam kalitesi ile ilgili daha önce yapılan çalışma ve araştırmalar incelenmiş, ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik, sosyal ve kültürel şartlar dahil araştırma yapılan örgütün kültürel değerleri, vizyon, misyon ve temel değerleri açısından elde edilen bilgiler değerlendirilerek araştırma yapılan örgütle ilgili bulgulara ulaşılması hedeflenmiştir. Böylece; gerek araştırma yapılan örgüt için ve gerekse ülkemizde benzer örgüt kültürüne sahip diğer örgütler için uygulanabilir bir araştırma yapılması ve sorunların çözümüne yönelik öneriler geliştirilmesi amaçlanmıştır.

Bu çalışmada, öncelikle moral ve motivasyon ile iş yasam kalitesinin tanımı ve önemi, motivasyon teorileri ve motivasyon araçları ile konunun teorik alt yapısı ortaya konulmuştur. Maddi ve temel ihtiyaçları yeterince karşılanan personelin işyerindeki ücret ve fiziki şartlardan çok, özellikle yöneticiler ve iş arkadaşları ile ilişkilere ve iletişime, çalışma şartlarına ve iş ortamına daha fazla önem verdiği, bu araştırmada yapılan anket ve görüşmelerde bir kez daha ortaya çıkmıştır. Bu konuya ilişkin araştırma ve uygulamadan elde edilen sonuç ve değerlendirmelerin, kendisini geliştirme ve başarılı birer yönetici olma çabasında olan her seviyedeki yöneticinin hizmetine sunulması hedeflenmiştir.

 

2.3.  ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ

İç ve dış müşterileri için mal ve hizmet üreten bütün örgütler, günümüz rekabet ortamında müşteri memnuniyetini, insan odaklı bir yönetim anlayışını, katılımcı bir yönetim ve işbirliği içinde en verimli ve etkin olan ve örgüt kültürüne en uygun olan çalışma koşullarını yaratmayı, personelin örgüt vizyonu, misyonu ve temel değerlerine göre örgütsel hedeflere ulaşma yönündeki gayretler için çalışanların moral ve motivasyon seviyesini yüksek tutmak ve is yasam kalitesini iyileştirmek durumunda olduğu gerçeğini asla unutmamalıdır. Bahse konu yönetim ve liderlik yetenek ve uygulamalarının başarılı olması için de her seviyedeki yöneticinin bu konuları en küçük ayrıntısına kadar bilmesi, bilinçli ve yaratıcı bir ruhla uygulaması gerekli görülmektedir. Bu tez çalışması özellikle insan kaynakları yöneticileri için gerekli olan bilgi ve araştırma sonuçlarını içeren temel bir doküman niteliğindedir.

 

2.4.  ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI

- Araştırma doktora tez süresiyle sınırlıdır.

- Araştırmanın konusu motivasyon ve iş yaşam kalitesiyle sınırlıdır.

- Araştırma, bir kamu kuruluşunda yönetici olarak çalışan personele uygulanan 730 adet anketle sınırlıdır.

- Araştırma, daha önce yapılan çalışmalardan yararlandığı ölçüde sınırlıdır.

- Araştırma, araştırıcının zaman, bilgi kaynağı, deneyimi ve maddi olanaklarıyla sınırlıdır.

 

2.5.  ARAŞTIRMANIN SAYILTILARI

- Kaynaklardan elde edilen bilgiler doğrudur.

- Ankete verilen yanıtlar ciddi, samimi ve nesneldir.

- Ankette kullanılan sorular amaca erişmeye yöneliktir.

- Araştırmanın örneklemi, araştırmanın evrenini temsil etmektedir.

 

2.6.  ARAŞTIRMANIN HİPOTEZLERİ

Hipotez-1: Araştırma yapılan kurumda insan kaynaklarının yönetiminde, personelin motivasyonu ve is yasam kalitesinin geliştirilmesinde; Türk kültürünün, aile, eğitim ve yasam tarzının bir sonucu olarak, genellikle duygusal ihtiyaçlar, yani sevgi ve saygı görme, takdir edilme, iletişim ve dayanışma içinde olma gibi sosyal ve psikolojik ihtiyaçlar daha önemli ve etkindir.

Hipotez-2: Araştırma yapılan kamu kurumundaki yönetici personelin toplumda saygın bir yeri olan bu örgütte görev yapmaları; onların moral ve motivasyonu ile iş yaşam kalitesini olumlu yönde etkilemektedir.

Hipotez-3: Örgüt yöneticilerinin, özellikle insan kaynakları yönetiminde çağdaş yönetim esas ve tekniklerini kullanması; personelin moral ve motivasyon seviyesi ile iş yaşam kalitesinin geliştirmesi için uygun bir ortam sağlar.

Hipotez-4: Araştırma yapılan örgütün klasik hiyerarşik yapısı içinde, farklı seviyelerde yöneticilik yapan personelin özellikle eğitim görevlerinde etkin ve verimli sonuçlara ulaşmak maksadıyla yapılan çalışmalarda ‘’Ekip çalışması ve takım oluşturma’’ önemli ve öncelikli bir yönetim sürecidir.

Hipotez-5: Örgütlerde motivasyonun ve iş yaşam kalitesinin iyileştirilmesinde performans değerlendirme ve ödüllendirme sisteminin önemli bir yeri vardır.

Hipotez-6: Örgütlerde etkin bir iletişim ortamının kurulamaması; motivasyon ve iş yaşam kalitesini olumsuz olarak etkiler ve verimi düşürür.

Hipotez-7: Liderlik nitelikleri olan yöneticiler; örgütlerde motivasyon ve iş yaşam kalitesinin iyileştirilmesinde daha başarılıdır.

Hipotez-8: İnsan kaynakları yönetiminde motivasyon araçlarını etkin bir şekilde kullanan lider yöneticiler; motivasyonun yükseltilmesi ve iş yaşam kalitesinin iyileştirilmesi için uygun bir çalışma ortamı yaratabilir.

Hipotez-9: Personele yeterli maddi hayat şartlarını hazırlayan bir ücret sistemi; özellikle gelişmekte olan ülkelerde çalışanların motivasyonu ve iş yaşam kalitesinin iyileştirilmesi için gerekli olan temel motivasyon araçlarının basında gelmektedir.

Hipotez-10: Araştırma yapılan örgütteki; terfi, eğitim ve kariyer geliştirme olanaklarının sistemli, düzenli ve şeffaf olması personelin organizasyona ve yöneticilerine olan güveni ile motivasyon ve iş yaşam kalitesini olumlu yönde etkilemektedir.

 

2.7.  ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ

Bu çalışmada, öncelikle örgütlerde motivasyon ve iş yasam kalitesinin geliştirilmesine yönelik bilgi ve inceleme sonuçları kuramsal bir çerçeveye oturtulduktan sonra, konu ile ilgili olarak bir kamu kurulusunda görev yapan yönetici personelin motivasyon seviyelerinin tespit edilerek iş yaşam kalitesinin geliştirilmesi amacıyla bir alan çalışması yapılmış, anket ve çeşitli görüşme yöntemleri kullanılarak kurumda çalışan personel hakkında veriler toplanmıştır. Toplanan bu veriler değerlendirilerek araştırma yapılan kamu kurumundaki personelin moral ve motivasyon seviyeleri ile iş yaşam kalitesine yönelik beklentileri tespit edilmiştir. Gerek motivasyonla ilgili ve gerekse iş yaşam kalitesinin geliştirilmesine yönelik hareket tarzları ortaya konularak, çözüm önerilerine ulaşılması hedeflenmiştir. Konu hakkında daha önce yapılan çalışma ve araştırmalar incelenmiş, aynı örgüt kültürüne sahip kurumlarda daha önce uygulanan anket çalışmalarından geniş ölçüde yararlanılmıştır. Bu kapsamda insan kaynakları yönetiminde ihtiyaç ve sorunların belirlenmesi amacıyla aynı organizasyon içinde 2002-2003 yıllarında yapılan araştırmada kullanılan anket ve bilgi toplama yöntemleri ile elde edilen bulgulardan yararlanılmıştır. Aynı kapsamda 2000 yılı içinde ANALOUI tarafından yapılan “What Motivates Senior Managers? The Case of Romania” adlı çalışmada; kamu ve özel sektöre ait 23 kurumda çalışan 70 üst düzey yöneticinin daha etkili birer yönetici olabilmeleri için gerekli olan motivasyon araçlarının neler olduğu konusunda yapılan araştırma sonuçlarından yararlanılmıştır. Aynı kapsamda Avustralya’da yapılan araştırmalar ile aynı örgütte daha önce yapılan araştırma sonuçları ve özellikle anket formlarından yararlanılmıştır.

 

2.8.  ARAŞTIRMANIN EVRENİ VE ÖRNEKLEMİ

Askerlik sistemine yeni katılan Mehmetçiklere eğitim veren deniz er eğitim birimleri araştırma kurumu olarak seçilmiştir. Araştırma, deniz erlerine yönelik temel askerlik ve ihtisas eğitimleri veren eğitim birimlerinde görev yapan manga komutanından alay komutanına kadar her seviyedeki lider ve yönetici personeli kapsamaktadır.

Deniz erlerini askerlik görevlerine hazırlayan bu eğitim birliklerinde görev yapan değişik seviyelerde birlik komutanı, yani yönetici konumundaki lider personel arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 750 kişilik bir anket grubu üzerinde araştırma yapılmış, anketlerle birlikte görüşme, inceleme ve mevcut raporların analiz edilmesi ile ulaşılan sonuçlar birlikte değerlendirilmiştir.

 

2.9.  VERİ TOPLANMASI

Yapılan uygulamada, araştırma yapılan organizasyonda görev yapan ve örnekleme yöntemiyle seçilen, manga komutanlığından alay komutanlığına kadar değişik seviyelerde yönetici konumunda olan 750 personele anket uygulanmıştır. Değerlendirmeye tabi tutulan araştırma verileri, anket sorularının rasgele seçilen personele sorulması, anket süresince veya daha sonra birey ve gruplar halinde yapılan yüz yüze görüşmelerde elde edilmiştir. Böylece veri toplama tekniklerinden anket ve görüşme yöntemi, birlik hakkındaki raporların değerlendirilmesi, gözlem ve inceleme yöntemleri birlikte kullanılmıştır.

Araştırmada kullanılacak sayısal verilerin derlenmesi ve değerlendirilmesi maksadıyla, öncelikle araştırma yapılan kurumu yöneten değişik kademelerdeki yöneticilerle görüşmeler yapılmış, birlik hakkında başta tarihi süreçteki gelişme ve değişmeler olmak üzere istatistiksel bilgiler toplanmış, sınıflandırılmış, değerlendirilmiş ve analiz edilmiştir. Araştırmanın amaç ve hedeflerine uygun olarak toplam 63 anket sorusunun yer aldığı bir anket formu düzenlenmiş ve araştırmaya katılan personele uygulanmıştır. Anket içindeki bütün sorular belirlenirken; soruların anlaşılır olmasına ve katılımcıların fazla zamanını almamasına, onların fazla sıkılmadan kolayca cevaplandıracağı şekilde düzenlenmesine özel dikkat gösterilmiştir. Dağıtılan 750 anket formunun tamamı geri dönmüştür. Anketler üzerinde yapılan inceleme sonucu; gerek güvenilirlik açısından ve gerekse içerdiği bilgilerin tutarlı ve objektif olması yönüyle yeterli görülmeyen 20 adet anket değerlendirme dışı bırakılarak 730 adet anket geçerli ve değerlendirmeye uygun bulunmuştur.

 

2.10.  VERİ ANALİZİ

Araştırma kapsamında uygulanan moral ve motivasyon seviyeleri ile iş yaşam kalitesi değerlendirme anketinden elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS ( Ver 10,0 ) paket programı kullanılmıştır. Bahse konu istatistiksel karşılaştırmalarda 0,05’ten küçük p (anlamlılık) değerleri (p<0,05), istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Anket sonuçlarının analizi ile elde edilen bilgiler ifade edilirken, yazılan metinlerde sayısal değişkenlerin ortalamaları ile birlikte, “” işaretini takiben standart sapmaları da verilmiştir. Bu bilgilere yönelik tanımlayıcı istatistiksel analizlerde, anketin orijinaline sadık kalınırken istatistiksel karşılaştırmalarda, verilerin normal dağılım göstermediği durumlarda gruplar birleştirilmiştir. Yapılan araştırmada yönetici personelin motivasyon seviyeleri ve iş yaşam kalitesine yönelik soruların toplam puanları ile alt grupların puanları ayrı ayrı hesaplanırken, ankette o alt gruba ait sorulara verilen cevapların ortalaması alınarak maksimum motivasyon seviyesi ve iş yaşam kalitesi puanı, her soruya en olumlu cevap veren birey puanı 100 olacak şekilde bir katsayı ile çarpılmıştır. Böylece bütün sayısal değerler 100’lük tabanda değerlendirilmiş, örneğin; 85 motivasyon seviyesi puanına sahip bir personel, % 85 motivasyon düzeyine sahip bir yönetici personel olarak değerlendirilmiştir.

Bir örgütte çalışanlara uygulanan anketlerden olumlu sonuçların alınması bu anketlerin geçerli ve güvenilir olmalarına bağlıdır. Güvenilirlik; anketlerin değişik zamanlarda ve değişik tertiplerde uygulandıklarında aynı sonuçları vermesidir. Bir çalışana uygulanan anket, belli bir zaman geçtikten sonra aynı kişiye uygulandığında yakın sonuçlar verebilmelidir. Geçerlilik ise, anket sonucu tespit edilen basarı derecesiyle personelin yaptığı işte gösterdiği başarı derecesi arasında pozitif ilişkinin bulunmasıdır. Anket sonuçlarının güvenilirlik ve geçerliliği ile ilgili olarak yapılan inceleme sonuçları hakkında bir analiz yapmak zordur. Bu noktada korelasyon katsayıları, ankete katılanların sayısına göre değerlendirilebilmektedir. Anketlerin güvenilirlik ve geçerlilik durumları da ayrıca test edilmelidir. Anketlerin test edilmesiyle, anketlerin hangi işler için gerçek başarı ölçütleri oldukları ve anketlerle iş başarısı arasında sıkı bir korelasyon olup olmadığı anlaşılabilir.

Bir kamu kurulusunda görev yapan yönetici personelin motivasyon seviyelerinin belirlenmesi ve iş yaşam kalitelerinin iyileştirilmesi konusunda yapılan araştırmada, araştırma yapılan kamu kurulusunda görev yapan ve değişik yönetim kademelerinde bulunan lider personele uygulanan 63 soruluk ‘’Moral ve Motivasyon Seviyeleri ile İş Yaşam Kalitesi Değerlendirme Anketi’’nin alfa yöntemi ile güvenilirlik analizi yapılmış, alfa değerinin 0,9540 olduğu saptanmıştır. Tezin araştırma bölümüne katılan yönetici personelin moral ve motivasyon seviyesi ile iş yaşam kalitesi düzeylerinin bağımsız değişken grupları içinde karşılaştırılmasında, toplam motivasyon seviyesi ile iş yaşam kalitesi düzeylerinin karşılaştırılmasının yanında, moral ve motivasyon seviyesi ile iş yaşam kalitesi düzeyleri ile ilgili alt gruplar; yöneticilerle ilişkiler, ücret sistemi, karar verme süreci, teşvik ve değerlendirme sistemi, is ortamı, çalışma koşulları ve organizasyon tarafından sağlanan hizmet düzeyleri olmak üzere yedi farklı alt konuda ayrı ayrı karşılaştırılmıştır. Tez çalışması içinde yapılan araştırmaya katılan yönetici personelin, statüsü, medeni durumu, yaş grubu, eğitim ve gelir durumu hakkındaki kişisel bilgileri ve anket sorularına verdikleri cevapların frekans dağılımları, ayrı ayrı değerlendirilerek kişisel nitelikler ile moral ve motivasyon ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve yorumlanması sağlanmıştır. Anketteki her bir cevabı seçen yönetici personel sayısı (n) ve yüzdelik değerleri ise (%) olarak ifade edilmiştir. Motivasyon seviyeleri ve iş yaşam kalitesi konulu araştırmaya katılan yönetici personelin moral ve motivasyon düzeyleri ile iş yaşam kalitelerinin; statülerine, medeni durumlarına, yaş gruplarına, eğitim ve gelir seviyelerine göre karşılaştırmalarında tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Yapılan varyans analizlerinde önemli farklılıkların belirlenmesi durumunda ikişerli gruplar arasında LSD (Least Significance Degree) testi yapılmıştır. Tez çalışması kapsamında yapılan araştırmaya katılan yönetici personelin moral ve motivasyon düzeyleri ile iş yaşam kalitesinin o personelin statülerine, medeni durumlarına, yaş gruplarına, eğitim ve gelir durumlarına göre, bazı anket sorularına verdikleri yanıtlara göre karşılaştırmalarında varyansların eşitlik testi için Levene Testi, grup ortalamalarının farklarının araştırılmasında bağımsız gruplar için student - T testi kullanılmıştır.

Araştırma kapsamında anket uygulanan yönetici personelin statüleri ile gelir seviyelerinin diğer değişkenlere etkisi araştırılırken, unvan gruplarının kendi içinde normal dağılım göstermemesi sebebiyle; Manga ve Tim Komutanı, Takım Komutanı ve Bölük Astsubayı, Bölük/Tabur/Alay Komutanı ve Diğer Lider Personel adları altında yönetici personel; yaş, tecrübe, eğitim ve gelir durumu gibi temel niteliklerine göre üç temel alt grupta toplanmıştır. Böylece birleştirilmiş gruplardaki dağılım, normal dağılıma yaklaşmıştır. Benzer bir uygulama gelir grupları için yapılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan “Moral ve Motivasyon Seviyeleri ile İş Yaşam Kalitesinin Değerlendirilmesi”ne yönelik anket uygulamasında; yönetici personelin motivasyon seviyeleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin saptanmasında Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır.

 


2.11.  BULGULAR VE DEĞERLENDİRME

Araştırmaya konu olan 730 personelden elde edilen bilgilere göre; anket ve görüşmeye katılan personelin, % 90’nı; 50- 250 personelin eğitim ve yönetiminden sorumlu olan alt ve orta düzey yönetici personel oluşturmaktadır. Ankete katılan yönetici personelin % 63’ü medeni durum itibarı ile bekâr personel, % 51’i 25 yaş grubu altındaki genç personel, % 29’u, yani 210 personel ise; yüksek okul mezunu, asgari 15-25 yıllık mesleki ve yöneticilik tecrübesine sahip lider personeldir.

Araştırmaya katılan personelin; % 48’nin; 10-55 personelden teşkil edilen birlikleri eğiten ve yöneten Manga ve Tim Komutanı, % 42’nin (310 personel); 55-250 personelden oluşan takım ve bölükleri yöneten Takım Komutanı ve Bölük Astsubayı, %10’nun ise; 250-5.000 personelden oluşan Bölük, Tabur ve Alay seviyesindeki birlikleri sevk ve idare eden birlik komutanı gibi “Diğer Yönetici Personel” statüsünde oldukları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan yönetici personelin % 37’sinin (270 yönetici personel) evli, % 63’ünün (460 yönetici personel) ise; bekâr olduğu tespit edilmiştir. 

Ankete iştirak eden personelin yas gruplarına göre dağılımında, çoğunluğu % 51 ile 25 yasından küçük yaş grubundaki genç personel oluşturmaktadır. % 68 oranı ile ankete iştirak eden yönetici personelin büyük bir kısmı orta öğretim, yani lise mezunudur. % 29’u yüksek okul mezunu olan personelin ancak 3’ü ilk öğretim seviyesinde eğitim görmüştür. yönetici personelin gelir gruplarına göre dağılımında ise en büyük grubu % 75 oranı ile aylık geliri; 701 - 1.000 YTL. arasında gelire sahip olan ve ülke standartlarına göre orta düzeydeki gelir grubuna sahip, gelir seviyesi bakımından oldukça homojen bir yapısı olan personel oluşturmaktadır. Bahse konu personel arasında 1.000 YTL.’nın üstünde geliri olanların oranı ise sadece % 4’te kalmaktadır.

730 personelin anket sonuçlarına göre; moral ve motivasyon seviyesini etkileyen en önemli faktörlerin; ücretler, sosyal haklar ve is ortamı; yöneticilerle ilişkiler, iletişim ve haberleşme; aile yaşantısı ve kişisel sorunlar; isteki başarılar ve takdir edilme; yetki ve sorumluluk ile kendini geliştirme imkanları, seklinde sıralandığı görülmektedir.

730 anket sonucu; motivasyon araçlarının en önemli ve öncelikli olandan itibaren yapılan sıralamada ilk iki sırayı; ’’Ücret, sosyal haklar, ödül ve prim sistemi ile eğitim ve terfi imkanı’’nın aldığı görülmektedir.

İş doyumunu belirleyen değişkenler en önemli ve öncelikli olandan itibaren yapılan sıralamada ilk üç sırayı; ’’Ücret ve bireysel ihtiyaçların karşılanması; moral ve motivasyon ile mesleki prestij ve çalışma koşulları’’nın aldığı görülmektedir.

Terfide etkili olan faktörleri en önemli ve öncelikli olandan itibaren yaptığı tercih sıralamasında ilk sırayı büyük bir farkla; ’’Eğitim, yetenek, çalışkanlık ve özveride bulunma‘’ seçeneğinin aldığını, ona en yakın seçeneğin ise; ‘’Yöneticilerle iyi ilişkiler, iletişim ve insan ilişkileri’’ olduğunu ifade edebiliriz.

‘’Yöneticilerde Olması Gerektiğini Düşündüğünüz Özellikler Sıralayınız’’ seklindeki besinci sıradaki soruya verdikleri cevapları gösteren bilgiler yer almaktadır. Bu bilgilere göre ilk üç sırayı birbirine çok yakın bir oranla; ’’Personeli yönlendirme ve insan ilişkileri; eğitim, bilgi, tecrübe, rütbe ve kıdem; özgüven ve inisiyatif kullanma ‘’ seçeneklerinin aldığı tespit edilmiştir.

‘’Yönetici personelin ihtiyaçlarının önem ve öncelik sırası’’ konusundaki tercihleri ile ilgili soruya verdikleri cevapların yer aldığı Tablo 8-12’de, ilk tercih edilen ihtiyacın; Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi’ne uygun olarak ‘’Yiyecek, Giyecek ve Fizyolojik İhtiyaçlar’’ olduğunu, bu seçeneği yakın bir puan ile ‘’Aile Kurma ve Sosyal İhtiyaçlar ’’ seçeneğinin takip ettiğini görmekteyiz.

Yönetici personelin isle ilgili hoşnutsuzluk nedenleri arasında üçüncü sırayı; ‘’Rekabet şartları, terfi ve eğitim imkânlarının yetersizliği’’ olarak ifade edilen sorun almaktadır.

Personelin çalıştığı örgütten beklentilerinin basında Tablo 8-14’te yer aldığı gibi; ‘’İyi ücret ve sosyal haklar’’ yer alırken ikinci sırada; ilk sıraya çok yakın bir tercih puanı ile ‘’Tanınma, takdir edilme, sevgi ve saygı görme’’ gibi nispeten maddi olmayan, ileri derecedeki bir ihtiyaç seviyesinde yer alan bir unsur ön plana çıkmaktadır.

‘’Mesleki gelişim açısından örgütten beklentilerinizi sıralayınız’’ seklindeki soruya verdikleri cevaplarda, ‘’Terfi ve takdir edilme’’ seçeneğini ilk sırada tercih ederken, ikinci sırada birinciye yakın bir oranla; ‘’Başarı gösterme, saygınlık, iletişim ve arkadaşlık’’ seçeneğini, üçüncü sırada ise ‘’ Ücret artışı’’ seçeneğini yazarak, bu konuda oldukça farklı düşüncelere önem ve öncelik verdiklerini ortaya koymaktadır.

Önceki sorularda genellikle ücret gibi maddi ihtiyaçların karşılanmasına öncelik veren personelin, mesleki gelişim açısından örgütten beklentilerini sıralarken, bu ihtiyacı üçüncü önceliğe düşürmesi dikkat çekici bulunmuştur.

 

2.12.  SONUÇ VE ÖNERİLER

Örgütte çalışanların moral ve motivasyonu ile iş yaşam kalitesinin geliştirilmesine önem vermeyen, onların psikolojik ve sosyal yapılarını analiz ederek yönetimde değerlendirmeyen yöneticilerin örgütte çalışanlarla pozitif bir iletişim içinde olması, onları bilgilendirmesi, onlarda kendisine karsı bir sevgi ve güven yaratması, aynı şekilde birer insan olan tüketicilerin taleplerine uygun bir mal ve hizmet üretme konusunda başarılı olması düşünülemez.

Çalışanların moral ve motivasyonlarının yüksek tutulmasında, personelin mevcut ihtiyaç seviyeleri, çalışma şartları ve onlara sağlanan maddi imkânların yanında, yetki ve sorumluluk verilmesi, kendini ispatlama fırsatları sağlanması, iletişim ve kendini geliştirme imkanları sunulması, kararlara ve yönetime katılım gibi psiko-sosyal faktörler önemli bir yer tutmaktadır.

Maddi ve temel ihtiyaçları yeterince karşılanan personelin işyerindeki ücret ve fiziki şartlardan çok, özellikle yöneticiler ve iş arkadaşları ile ilişkiler ve iletişime daha fazla önem verdiği bu araştırmada yapılan anket ve görüşmelerde bir kez daha ortaya çıkmıştır.

Araştırma yapılan eğitim kurumunda değişik zamanlarda görüşme yapılan personel ile anket uygulamasına iştirak eden personelin; en yüksek memnuniyet oranına ulaştığı konuların basında % 79 memnuniyet oranı ile ‘’Örgütte görev dağılımının belirgin ve adil olması’’, % 78 memnuniyet oranı ile ‘’Bağlı olduğunuz amir ile ilişkilerin durumu’’, % 76 memnuniyet oranı ile ‘’Mesleğiniz nedeniyle toplumda duyulan saygınlık’’ ve ‘’İşteki çalışma saatleri ve mesai uygulamaları’’, % 75 oranı ile ‘’Örgüt içi haberleşme ve iletişim’’, konularının yer aldığı belirlenmiştir.

Aynı araştırmada; moral ve motivasyon seviyesi ile iş yasam kalitesine yönelik temel yönetim konularda memnuniyet oranlarının; ücret sistemi için % 35, teşvik ve değerlendirme sistemi için % 48, örgüt içinde karar verme süreçlerine katılımda % 52 ve inisiyatif kullanma seviyelerinde ise % 49 olduğu tespit edilmiştir. Bu memnuniyet oranları, yani % 50’lerin altında kalan iç müşteri memnuniyet oranları; bu konularda öncelikli bir iyileştirme ve örgütsel gelişme ihtiyacı olduğunu ortaya koymaktadır. Yani bu yönetim süreçleri araştırma yapılan örgütte geliştirilmesi gereken yönetim sorunlarıdır.

 Araştırma yapılan organizasyonun klasik hiyerarşik yapısı ile görev tanımları ve terfi imkânlarının açık ve anlaşılabilir bir şekilde kurumsal olarak ifade edilmiş olmasının da katkısıyla; is doyumu, yöneticilerle ilişkiler ve iletişim ile görev dağılımının açık ve uygun olması, mesleki gelişim imkânları ve iletişim imkânları bakımından önemli ve öncelikli bir sorununun olmadığı tespit edilmiştir. Bu konularda alınacak yeni tedbirlerle mevcut durumun daha da geliştirilebileceği ve memnuniyet oranlarının yükseltilebileceği değerlendirilmektedir.

Ancak; anket sonuçlarının da net bir şekilde ortaya koyduğu gibi; ücret sistemi, teşvik ve performans değerlendirme sistemi, yetki ve sorumluluk dağılımı ile inisiyatif kullanma, yapılan isi sevdirme ve karar verme süreçlerine katılma konularında, yöneticilerin süratle köklü değişim ihtiyacını karşılayacak şekilde gerekli tedbirleri, çalışanlarla karşılıklı işbirliği içinde tespit ederek uygulamaya koyması bu araştırmanın ortaya koyduğu temel yönetim sorunlarıdır. Bu kurumdaki basarı ve etkinliğin arttırılması, moral ve motivasyon seviyesinin olumlu yönde geliştirilmesi için bahse konu sorunların çözümüne yönelik çalışmaların en kısa sürede sonuçlandırılmasının gerekli olduğu değerlendirilmektedir.

Elde edilen sonuçlara göre; moral ve motivasyon seviyesini etkileyen faktörlerin basında; ücretler, sosyal haklar ve is ortamı yer alırken, motivasyon araç ve yöntemleri ile ilgili sıralamada; ücret, sosyal haklar, ödül ve prim sistemi seçeneği ilk sırada yer almaktadır. Aynı kapsamda is doyumunu belirleyen faktörlerle ilgili seçeneklerin sıralanmasında ise birbirine yakın tercih puanları ile; ücretler ve bireysel ihtiyaçların karşılanması; moral ve motivasyon ile mesleki prestij seçeneklerinin tercih edildiği tespit edilmiştir. Ankete iştirak eden yönetici personel, terfide etkili olan faktörlerin sıralanmasında; eğitim, yetenek, çalışkanlık ve özveride bulunma seçeneğini en fazla tercih etmiş bulunmaktadır.

Yöneticide bulunması gereken niteliklerin basında; personeli yönlendirme ve insan ilişkileri ile eğitim, bilgi, tecrübe, rütbe ve kıdem seçenekleri birbirine yakın oranda tercih edilen seçeneklerdir. Yönetici personelin başarılı olması halinde en çok tercih ettiği ödüllerin basında; eğitim ve terfi imkânı seçeneği yer almaktadır.

Anketin aynı bölümünde yer alan iş yaşam kalitesi ile ilgili tercihlerin yer aldığı sorularda; insanların ihtiyaç sıralamasında ilk iki önceliği; yiyecek, giyecek ve fizyolojik ihtiyaçlar ile aile kurma ve sosyal ihtiyaçların aldığı tespit edilmiştir. Yönetici personelin bu seçimi; ihtiyaçlar hiyerarşisi teorisi ile uyumlu bir sonuca ulaşılmasını sağlamıştır.

Yapılan araştırmada; mevcut ücret sistemi ile teşvik ve performans değerlendirme sisteminin, karar verme süreçleri ile inisiyatif kullanma seviyesinin örgüt içinde yönetim ve liderlik kapsamında en önemli ve öncelikli temel yönetim ve liderlik sorunları olduğu tespit edilmiştir. Çünkü; yapılan araştırmada moral ve motivasyon ile iş yaşam kalitesine yönelik bu temel yönetim konularda memnuniyet oranlarının; ‘’Ücret sistemi için % 35, teşvik ve değerlendirme sistemi için % 48, örgüt içinde karar verme süreçlerine katılım için % 52 ve inisiyatif kullanma seviyeleri için ise % 49 ’’ olduğu tespit edilmiştir. Bu memnuniyet oranları, yani % 50’lerin altında kalan iç müşteri memnuniyet oranları; bu konularda öncelikli bir iyileştirme ve örgütsel gelişme ihtiyacı olduğunu ortaya koymaktadır.

Bu araştırma yapılan örgütteki sorunların önem ve önceliklerinin tespit edilmesine yönelik bir çözüm önerileri modelinin geliştirilmesi sağlanmıştır.



Yorumlar